Lolland/Falster Dag 1

Nu kör vi! Jag har alltså spenderat några dagar med att resa bland de danska ”söderhavsöarna”. I dagarna tre tog vi oss runt med buss, färja, postbåt, kajak och till fots. Redan vid dag ett så var schemat fullsmockat. Från Kastrup åkte vi direkt till Kagenaes på Lolland.

Vid hamnen intog vi en trevlig lunch som direkt satte mig i rätt sinnesstämning. Sill, smörebröd och en grön Tuborg! Haha! Sannerligen läckert!

kragenäs, utsikten, smörebröd, danmark, visit denmark, go visit denmark, lyxlagatVi tog oss därefter med färja ut till en ö som heter Fejö. Där tog vi oss till en gård som heter Kernegården. En helt magiskt fin gård där de har ett cideri och ett musteri för Fejö’s alla äpplen.

kragenäs, utsikten, smörebröd, danmark, visit denmark, go visit denmark, lyxlagat, kernegården

På de vackra fälten som omfamnar gården möttes vi av några hästar, får och en mycket fin liten get med mycket gott bordsskick! 🙂

Dessutom fick jag se två stycken uthyrningslägenheter som man alltså kan boka in sig på om man önskar komma bort på en fin liten semester, eller kanske vill lära sig lite om hur en gård som denna fungerar för enligt ägaren så var det många av gästerna som var med i gårdens dagliga arbete. Riktigt coolt!

Utanför gården stod en liten husvagn med två sängar i. Gårdsdamen berättade att de tar emot arbetare från hela världen som kommer till dem, bor gratis i husvagnen och äter gratis mat tillsammans med gårdsägarnas familj. Ett riktigt trevligt sätt att lära känna nya människor och nya kulturer. Glädjeliv helt enkelt!

Efter att vi fått smaka av Kernegårdens ekologiska äppelmust och äppelcider var det dags för oss att ta oss till Fejö Mölle. Jag har skrivit några rader om den kvarnen tidigare. Klicka här>>

Med belåtna magar tog vi oss tillbaka till Lolland och kikade in på Bandholm Frukgplantage där jag förvirrade mig bland de oändliga raderna av vackra små äppelträd. Det kändes precis som att spatsera runt bland vinodlingarna på Sicilien. Otroligt vackert och rogivande. Jag provade även en äppelsirap som var riktigt fin. Något att ringla på glassen eller kanske ha med i en framtida öl..? Hmmm… Det gäller att tänka till nu! 🙂

Vidare tog vi oss sedan till det vackra badhotellet Bandholm Hotel.

bandholm hotel, frederik zäll, lyxlagat, go visit denmark, visit denmark

Eftersom jag alltid vill ta mig så nära havet som möjligt så kan ni ju ana hur lycklig jag blev när det var dags för en kajaktur. Så otroligt kul! Jag paddlar ju själv varje sommar så jag känner mig sannerligen hemma i en kajak.

Efter en vacker paddeltur i det ljumma vattnet började tröttheten göra sig påmind. En välsmakande middag som danskarna kallar Svinhals (fläskkarré) serverades med en god svampsås, äppelkompott, sparris och färskpotatis.

En välsmakande Krenkerup Classic fick ta plats i det stora ölglaset och sedan var det bara att njuta, njuta och återigen njuta. Lolland, dag 1 var avklarad och hittills hade vi bara mött solsken, vackra miljöer och otroligt goda ting. Glädjeliv!